ABSTRACT
The research work is implemented in Catalonia for decades and is part of an official school curriculum. Academically, it represents a 10% of the final qualification of high school.
Its tutoring varies by center and teacher. Usually, it begins during the final third of the first year of high school and delivered during the first quarter of the second year. The theme is free and often interdisciplinary. It evaluates both written work and oral presentation in front of an academic tribunal.
It is increasingly important to use new technologies throughout its implementation, monitoring and evaluation. This is intended to improve it as the tutor and student interact and communicate more efficiently.
Key Words: research, school, education, new technologies, education section.
RESUMEN
El trabajo de investigación está implantado en Catalunya desde hace unas décadas y forma parte del Currículum escolar de manera oficial. Académicamente, representa el 10% de la nota final del Bachillerato.
Su tutoría varía según el centro y el profesorado que lo lleve. Se suele comenzar durante el tercio final del primer año de bachillerato y se entrega durante el primer trimestre del segundo. La temática es libre y suele ser interdisciplinar. Se evalúa tanto el trabajo escrito como su presentación oral frente a un tribunal académico.
Cada vez es más importante el uso de las nuevas tecnologías a lo largo de su realización, seguimiento y evaluación. Con ello se pretende mejorar el seguimiento del mismo ya que el tutor y su alumno interaccionan y se comunican más eficientemente.
Palabras clave: trabajo de investigación, bachillerato, enseñanza, nuevas tecnologías, educación transversal.